Workshop 3 Göteborg: Tillgänglighet & Schyssta villkor
Tisdagen den 21 januari samlades medlemmar i nätverket Hållbara Restauranger Göteborg på Göteborgs Stadsteater för att prata om ämnena tillgänglighet och schyssta villkor. Under workshopen diskuterades hur restaurangerna arbetar med funktionstillgänglighet, lika bemötande av kund, och hur man får sin personal att trivas och må bra. Alla dessa punkter är centrala för att nå ett lyckat socialt hållbarhetsarbete. Nedan kan ni läsa en sammanfattning från workshopen.
Varför är social hållbarhet viktigt? Hållbarhetsbegreppet innehåller både miljömässig, social och ekonomisk utveckling. Alla tre behövs för att nå hållbar utveckling. Social hållbarhet handlar om att eftersträva jämlikhet, jämställdhet, god hälsa och mänskliga rättigheter. I denna workshop fokuserade vi på aspekterna funktionstillgänglighet för funktionsvarierade gäster och arbetsmiljö för restaurangernas personal.
Vad innebär funktionstillgänglighet i en restaurangmiljö? Att ha en fungerande policy för funktionstillgänglighet i restaurangmiljö är viktigt både ur ett kund- och lagperspektiv. År 2015 ändrades Diskrimineringslagen till att funktionsvariation är en diskrimineringsgrund. I praktiken innebär detta att alla restauranger kan få vite om lagkrav inte uppfylls, och det är restaurangägarens ansvar att se till att dessa lagkrav uppfylls.
Vad bör eftersträvas när det kommer till funktionstillgänglighet? Åtgärder som bör eftersträvas kan vara att sätta upp tydliga skyltar där framkomliga vägar i restaurangerna kartläggs, att se över hissar och trösklar för ökad framkomlighet, och att erbjuda syn- och hörselassistans som menyer med blindskrift eller anpassa ljudnivån i restaurangen.
En annan viktig del är att tydligt marknadsföra information till kunder på exempelvis restaurangens hemsida eller med tydliga skyltar i alla lokaler. Det handlar också om att ha ett gemensamt språk och förståelse genom hela personalstyrkan, så att alla är medvetna om vilken policy som gäller för funktionstillgänglighet på deras arbetsplats. Kärnan i att arbeta för funktionstillgänglighet är sammantaget att bemöta alla kunder jämlikt och med respekt.
Hur jobbar restaurangerna för att sin personal ska trivas? En annan viktig del av social hållbarhet är att se sin personals behov och arbeta för att samtliga i restaurangen ska må bra och inkluderas. Inom arbetsrätt och arbetsmiljö diskuterades bland annat upplevelser efter uppropet av metoo, arbetsbelastning, stress och rekrytering.
Restaurangerna enades om betydelsen av att arbeta för mångfald, jämlikhet och jämställdhet för att öka trivsel och trygghet – och diskuterade vidare sina åtgärdsplaner om psykisk ohälsa skulle dyka upp.
Vad kan vara en utmaning inom rekrytering? Det verkar finnas svårigheter i restaurangbranschen generellt att rekrytera hållbart. Det kan vara svårt att få unga personer att stanna i branschen när det finns en stor konkurrens till det privata livet eller andra jobb. Ett systematiskt arbetssätt där en bra planeringsstruktur för sin restaurang där alla är inkluderade verkar vara en nyckel för att lyckas.
Att arbeta förebyggande mot stress och psykisk ohälsa är också ett sätt att få sin personal att stanna länge, må bra och dessutom vilja göra sitt bästa på jobbet.
Närvarande under workshopen var Göteborgs Konserthus, Göteborgs Stadsteater och Gunnebo Slott och Trädgårdar. Samordnare för workshopen var Annie Månsson och Sofie Bingmark från U&We.
Stort tack till alla deltagare för intressanta diskussioner och lärdomar, och tack till Göteborgs Stadsteater som var värd för workshopen!
Nästa workshop för Hållbara Restauranger Göteborg kommer att handla om kommunikation och PR. Så boka in den 17 februari i era kalendrar, så ses vi då!